« هـنرهـاي رزمـي - آیکـیدو/ استان قم »
"ما را در كانال تلگرام دنبال كنيد"

شونه ها با پشت

آرنج ها با زانو

دست ها با پا ادغام می شن

گرفتن سخت , ربودن راحت

قلب با ذهن

ذهن با انرژی

و

انرژی با قدرت؛

"یین" در داخل و "یانگ" در خارج

انرژی در خارج شکل می گیره.

کونگ فوی حقیقی ریشه در پاها دارد،در ساقها شکل می گیرد،در کمر توسعه پیدا می کند،و از طریق انگشتان عمل می کند.

آی کی دو : انجام درست کارهای روزانه، مرحله ای که دیگر درست یا نادرست بودن تکنیک معنا ندارد.فقط مستقیم و رو به جلو.


ارسال شده در تاریخ : جمعه 30 بهمن 1394برچسب:, :: 11:37 :: توسط : ADMIN

تالاری که درآن هنرهای رزمی تمرین می کردند به دوجو معروف بود،دوجو نام جایی است که هنر آموز وقف اعمال دینی شده و اصل سانسکریت آن "بودی مندله"یا محل روشن شدگی یا همان اشراق است.

بوشیدو یا بودو که همان روح هنرهای رزمی است مستلزم شرافت و رفتار اصیل است که نیازمند چیزی فراتر از پذیرش است.

بیماریها یا وسوسه هایی که شمشیر زن باید از شر آن ها خلاص شود:

1)میل به پیروزی 2)میل به روی آوردن در چیره دستی در فنون 3)میل به نمایش هر چه آموخته 4)میل بی فایده به مقهور کردن دشمن 5)نداشتن سیالیت.

آموزش کامل و سرسپردگی در طریقت رزمی مستلزم انجام درخواستهایی می باشد که نیازمند تصمیم هنر آموز نمی باشد.

تا زمانی که هنر آموز مکاتب مختلف شمشیر زنی از طریق انجام فنون به تهذیب و تربیت نفس همت نگمارند به کنه تعالیم وهدف متعالی آن دست نخواهند یافت.

افراد بیشماری به انجام هنرهای رزمی روی میآورند،ولی معدود افرادی به کنه آن و اشراق دست پیدا میکنند.

نفس:جایی که شما حق و عدالت را زیرپا بگذارید و برآن چشم فرو بندید،به معنی غلبه نفس میباشد.

شمشیر زن واقعی یا همان رزم آور نور با فدا کردن جان خود (عدم نیاشفتگی در رودر رو شدن بامرگ)قدم در راه مسیر کهن بوشیدو میگذارد تا حتی با فدا کردن جان خود احقاق حق نماید.

باید ها ،باید ها هستند،نباید ها نبایدها.بدون هیچ تغییر،تا درک و دریافت ما از حق و عدالت چه باشد.

 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 آبان 1394برچسب:, :: 18:25 :: توسط : ADMIN

به جورج هربرت مالوري گفتند : چرا قصد فتح اورست را داري؟

گفت: چون آنجاست.

از قهرمانانUfc،mmaپرسيدند چرا متحمل اين همه مشت و لگد سنگين ميشيد .ممكنه باخت بديد،

اين تنها كاريه كه خوب بلديم انجامش بديم.

از قهرمانان box پرسيدند چرا متحمل اين همه مشت هاي سهمگين ميشيد،

هيچ كسي بهتر از ما انجامش نميده.

 

كيفيت رفتار، مردانگي رو نشان ميدهد. اينكه بترسي يا نه ،خوده ترسه.پس

يا بترس، يا مبارزه كن،و بدون كه همه مبارزه ها پايان خوشي نداره .

آي كي دو مكتبي از جنس تعقل و تفكركه كساني را كه به عمق تعاليم آن پي ببرند وقار و عظمت ميبخشه و باعث برانگيخته شدن احترام ديگران ميشه.

وجود سه نوع آي كي دو:

1-آي كي دو نمايشي: مخصوص اساتيد رده دان 5 به بالا،كه براي اساتيد برجسته قابل درك ميباشد.

2-نمايش آي كي دو:نمايش ميزان اقتدار و كاربرد و اثر بخش بودن فنون آي كي دو.در موقعيتهاي مختلف.

3- آي كي دو براي آي كي دو:انجام آي كي دو وراي هر گونه خودخواهي،اختلاف.

مكتب آي كي دو كاملا آزاد و خلاقانه انجام و پايان ميپذيرد،و اساتيد براي آسانتر كردن آن اقدام به دسته بندي موضوعات و قواعد آن نموده اند تا جايگاه و مرتبه افراد را درسازمان تعيين كرده باشتد.

تكنيكهاي آي كي دو برگرفته از جان "كي" ميباشد تا هنر آموزان با به كار بستن آن آلودگيهاي ذهني را از خويش بزدايند.

"كي" از نظر روانشناختي يك تجربه دروني است ،غير از تجربه هاي روزمره زندگي.بعد از درك ودريافت صحيح نسبت به اين موضوع،تماماً تجربه هاي روزمره زندگي است،تجربه اي خالص وراي هر گونه اختلاف، اصل يكي كردن و هماهنگي،كه فهم آن منجر به درك پايان اراده ميگردد.

 

 


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 11 مرداد 1394برچسب:, :: 14:14 :: توسط : ADMIN

برداشت آزاد:

مزایا:

1-پیشگیری از بروز ناراحتیهای اسکلتی و عضلانی

2-افزایش دقت و هماهنگی بین اعصاب و عضله

3-افزایش اعتماد به نفس و تقویت روحیه انجام کارهای روزانه

4-FITNESS در اندام

5-افزایش طول عمر سلامتی و بهره وری از مدت حیات

6-پیشگیری از انواع بیماریهای متعارف و رایج در جوامع امروز

معایب:

1-شکستگی و دررفتگی اندام به واسطه حماقت ها و انجام غلط حرکات ورزشی

2-فرسایش مفاصل به واسطه پرشها و کوبشها بدون ابزار مناسب ورزشی

3-تخریب زمانی غضروفها و آب آوردن مفاصل به خاطر تکرارهای غلط حرکات گرمشی

4-آسیبهای غیر قابل جبران مخصوصا در هنرهای رزمی به واسطه اجراهای سلیقه ای و غلط و من در آودری تکنیکها

5- هزینه بر بودن برخی از ورزشها

6-محدود بودن دامنه اجرا و تمرین (مدت زمان کمی در اوج خواهی بود)

نتیجه گیری:

یک جفت زانوی شکسته،بینی و دندانهای تخریب شده،انگشتان و مفاصل کج و موج دار،دنده های فرو رفته و درد آور،ابروهای شکسته و انوای آرتروزهای چنین و چنان.

پس یاد بگیریم ،مطالعه و تحقیق کنیم انجام علمی و فنی حرکات رو تمرین کنیم ،که همیشه بتونیم در هر سن و شرایطی که بودیم ورزش کنیم.

ورزش خوبه به شرطی که بلد باشیم چطور انجامش بدیم.....با علم ورزش 

 


ارسال شده در تاریخ : جمعه 4 ارديبهشت 1394برچسب:, :: 13:12 :: توسط : ADMIN

جنگجویان بودایی سوهی(جنگجویان ژاپنی)براین باور بودند که اول با ذهنت مبارزه کن بعد با شمشیرت .

هر جنگجویی باید حقیقت ساده ای رو یاد بگیره که درد اجتناب ناپذیره و تن به درد دادن اختیاری.

یه ضرب المثل چینی میگه یه مرد نمیتونه دو تا اسم داشته باشه.

اکثر هنرجویان هنرهای رزمی تبدیل به نمایشگر یا هنرپیشه اون سبک رزمی شدند یعنی اصلا صاحب تفکر نیستن،

هیچ شناختی نسبت به فلسفه اون سبک و تفکرات بنیانگذارش ندارن.یعنی هنرهای رزمی رو بدون تفکر انجام میدن.

که گیچین فوناکوشی کبیر(پدر کاراته مدرن و بنیانگذار شوتوکان کاراته)تعبیر به عروسکهای خیمه شب بازی کرده. که در نمایش دست وپای خود به استادی رسیدن.

و از اصول اخلاقی حاکم بر اون کاملا بی اطلاع اند.

هدف از یادگیری هنرهای رزمی در عصر حاضر این نیست که هنرجو با یادگیری چند تکنیک تبدیل به یه ماشین تخریب بشه ،هدف اصلی انسان خوب شدنه.

یعنی یک شهروند هنجار بودن.که اگه به رشد جامعه ای که در اون زندگی میکنه کمکی نمیتونه بکنه حداقل به اندازه سهم خودش تخریب یا ایجاد ناامنی نداشته باشه.

یه شهروند سالم و متعادل که در صورت لزوم به دیگران هم کمک میکنه.کار میکنه ،فعالیت اقتصادی سالم داره،ازدواج میکنه ،صاحب خانواده است.

همین ،نه لزوما در آن واحد بتونه دخل سه نفر رو بیاره (البته بد نیست اگه بجاش باشه) باید بتونه خیلی از مشکلات با صحبت کردن حل کنه ،که اگه حل نشه با دعوا نمیدونم......

به امید روزی که همه ما راه خودمون رو به سعادت پیدا کنیم......

بدونیم که سالم بودن سالم موندن و سالم زندگی کردن راه و طریقت هنرهای رزمیه(بوشیدو)


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 28 دی 1393برچسب:, :: 17:5 :: توسط : ADMIN

آی کی دو =کنترل و مدیریت آرنج

به عبارت ساده تر یعنی اعمال تکنیک با در نظر گرفتن حالت و شکل آرنج.

کمی بیشتر در ساده تر کردن یعنی جهت و سمت قفل یا پرتاب را بر روی آرنج اعمال کردن.

در بیشتر تکنیکهای آ ی کی دو از کیو 5 تا رده اول دان(1) کنترل و مدیریت آرنج در حالتهای دایره ای شکل ،مستقیم بیشترین تاثیر را در کنترل بهتر اوکه و نمایش بهتر تکنیک دارد. 

دوستانی که درک و دریافت بهتری نسبت به این موضوع پیدا کنند (البته در رده های کیو تا دان یک) یک پله صعود خواهند کرد.که آی کی دو در رده های ذکر شده بیشترین مانور و اعمال قفل یا ناگه ها را روی آرنج دارد.

موفق باشید... 


ارسال شده در تاریخ : شنبه 6 دی 1393برچسب:, :: 15:21 :: توسط : ADMIN

پیروزی یعنی، آمادگی

آمادگی یعنی حضور کامل و اشراف به اتفافات پیرامون،دیدن همه چیز از پنج سانتی چشم تا پیرامون پنج متر دایره وار ،استفاده از بینایی گوش،وقدرت شنیداری چشم.

درنهایت آمادگی کامل برای مردن،انوقته که دوباره ترس به سراغت میاد،فقط در این صورته که میتونی سریعتر از حد ممکن حرکت کنی،بیش از حد ممکن مبارزه کنی با قویترین انگیزه ای که درانسان وجود داره،ترس از مرگ.

آمادگی این نیست که بتونی در مقابل هر ضربه یا هر حرکت حریف عکس العمل موثر نشان بدی ،آمادگی یعنی داشتن دانش اجتناب از برخورد یا پیش آمد.در هر شرایطی ،حین رانندگی با خودرو،درگیری خیابانی،آسیب فیزیکی و ....

دانش پیشگیری یا اجتناب(یک ایریمی ساده) فقط از به کار بردن عقل کار ساز خواهد بود.

این به معنی به مشکلات پشت کردن نیست،به معنی استاد گوشه رینگ بودن،که به موقع حرکت صحیح وتمام کننده رو انجام میده.

 

 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 19 آبان 1393برچسب:, :: 19:53 :: توسط : ADMIN

کیودو (Kyudo):تائوی کمان، هنر کمانگیری ژاپنی‌ست که قدمتی بسیار کهن دارد. تاریخ این طریقت، همواره با افسانه‌ها و اسطوره‌های سرزمین آفتاب تابان همراه بوده و امروزه این هنر، یکی از هنرهای بسیار مهم و اصیل ژاپن محسوب می‌شود.
تاریخ‌نگاران، بنابر دستاوردهای باستان شناسی و جمع آوری وقایع نامه‌ها و گاه‌شمارهای باستانی، عموماَ سیر تحولات و تکامل هنر کیودو را به پنج بخش تاریخی در ژاپن تقسیم می‌کنند که عبارت است از: دوره پیش از تاریخ (7000 قبل از میلاد تا 330 میلادی)، دوره باستانی (330 تا 1192 میلادی)، دوره فئودالی یا ملوک الطوایفی (1192 تا 1603 میلادی)، دوره انتقالی (1603 تا 1912 میلادی) و دوران معاصر (1912 میلادی تا زمان حاضر).
آن‌گونه که مشهود است، استفاده از تیر و کمان در ژاپن، همانند بسیاری از تمدن‌های باستانی دیگر، قدمتی بسیار زیاد داشته و به عصر انسانهای بدوی باز می‌گردد. این ابزار در دورانهای پیش از تاریخ، وسیله ای برای شکار حیوانات و پرندگان بوده و نیز در جنگ‌های قبیله ای کاربرد داشته و رفته رفته تکامل یافته و در دوران‌های تاریخی ژاپن، علاوه بر کابرد در شکار، عموماَ در جنگ‌ها مورد مصرف بوده است و در طول دوره‌ی تاریخی ژاپن، بیشتر به عنوان یک سلاح جنگی کاربرد داشته. امروزه این ابزار به یک وسیله‌ی ورزشی بدل شده و هنر استفاده از آن در ژاپن کیودو نامیده می‌شود که معنای آن راه کمانگیری ست.
برآورد می‌شود که امروزه بیش از نیم میلیون هنرجوی کیودو، در این هنر رزمی ‌به فعالیت مشغولند. در ژاپن تخمین زده شده که نیمی ‌و یا شاید بیشتر از نیمی ‌از هنر جویان کیودو را بانوان تشکیل می‌دهند.
کمان ژاپنی یا یومی ‌(Yumi)، کمانی استثنایی با طول غیر معمول در حدود دو متر است یعنی طولی عموماَ بیشتر از قامت یک هنرجوی کیودو یا یک کیودوکا (Kyudoka).
یومی ‌در زمان‌های باستان، از خیزران یا بامبو (Bamboo)، چوب و چرم ساخته می‌شد. امروزه علاوه بر یومی‌هایی که به همان سبک سنتی ساخته می‌شوند، یومی‌هایی با مواد مصنوعی جدید نیز تولید می‌شود و مورد کاربرد هنرجویان است.
تیر یا خدنگی که توسط یومی ‌پرتاب می‌شود یا (Ya) نام دارد و عموماَ از خیزران یا بامبو ساخته شده و البته امروزه از مواد مصنوعی و... نیز در ساخت آن استفاده می‌کنند. در زمان‌های گذشته در انتهای تیرها، پر عقاب یا قوش می‌گذاشتند، اما امروزه در راستای حفظ پرندگان در حال انقراض و حفاظت محیط زیست، سازندگان تیرها، از پر قو یا بوقلمون استفاده می‌کنند.
تیرهای استفاده شده در هنر کیودو، اصطلاحاَ به دوگونه تقسیم می‌شوند: تیر نر یا‌ هایا (Haya) و تیر ماده یا ئوتویا (Otoya). تیرهایی که جهت بافت تیر و پر آن در جهت عقربه‌های ساعت است ‌هایا و تیرهایی که دارای بافت خلاف جهت عقربه‌های ساعت هستند ئوتویا نامیده می‌شوند. کیودوکا یا تیرانداز عموماً در هر راند تیراندازی دو تیر به سوی هدف پرتاب می‌کند و اولین پرتاب را با تیر‌ هایا انجام می‌دهد.


هنرجویان کیودو برای تیر اندازی یک دستکش نیز به دست راست خود می‌کنند که یوگاکه (Yugake) نام دارد و از مواد گوناگون مانند پوست آهو تهیه می‌شود.
سیبل یا هدفی که تیر به سوی آن پرتاب می‌شود ماکیوارا (Makiwara) نام دارد و حصیری ست. هنرجویان کیودو برای شروع تمرین از مسافت بسیار نزدیک به هدف تیر می‌اندازند و به مرور این مسافت را افزایش می‌دهند. تیر اندازی از مسافت نزدیک به هدف، این امکان را به هنرجو می‌دهد تا با دقت، تمرکز و ظرافت بیشتری به پرتاب تیر همت گمارد. تکنیک‌های استفاده از تیر و کمان در طریقت کیودو دارای قوانین و مقررات بسیار مهم و منظمی‌ست. فدارسیون مرکزی کیودو ژاپن (ANKF) قوانین و مقررات ویژه‌ای تحت عنوان‌ هاستسو (Hassetsu) یا هشت مرحله‌ی پرتاب تیر را در نظام نامه‌ی کیودو (Kyudo Kyohon) وضع کرده که تمامی‌ هنرجویان موظف به رعایت این قوانین هستند که هریک از این مراحل، دارای دستور العمل‌ها و توضیحات خاصی‌ست.

این هشت پایه عبارتند از:
1- آشیبومی‌(Ashibumi): محل استقرار و وضعیت پاها.
2- دوزوکوری (Dozukuri): شکل بدن.
3- یوگامائه (‎Yugamae): گرفتن کمان.
4- اوچیئوکوشی (Uchiokoshi): بالا بردن کمان.
5- هیکی واکه (Hikiwake): کشیدن آغازین کمان.
6- کای (Kai): کشیدن کامل کمان.
7-‌هاناره (Hanare): رها کردن تیر.
8- ذان شین (Zanshin): تعقیب پرتاب تیر و ایستایی ذهن و بدن تیرانداز.

این هشت مرحله‌ی پرتاب، هریک دارای متد، دستور العمل‌ها و قوانین خاص و ثابتی است که هنرجویان کیودو موظف به رعایت و پیروی از آن هستند.
تمرکز صحیح و قرار گرفتن در وضعیت مراقبه در هنگام تیراندازی، یکی از اصولی ترین بخش‌های این هنر است. آرامش کیودوکا و مراقبه در حین پرتاب تیر، نیازمند تمرین‌ها و ممارست‌های ذهنی ست که هنرجویان پیش از انجام تمارین خود به تقویت آن می‌پردازند.
در این میان استفاده از روشهای مراقبه، کمک بسیار مفیدی ست برای هنرجویان. استفاده از روشهای طریقت باستانی ذن (Zen) در این راستا در زمان‌های گذشته بسیار کاربرد داشته و امروزه نیز مورد توجه است. ذن مکتب بسیار دیرینه سالی ست که در چین تولد یافت و حدوداَ در قرن دوازدهم میلادی به ژاپن راه یافته و پیشرفت‌های بسیاری کرد.
بسیاری از سامورایی‌ها به سوی طریقت ذن سوق پیدا کرده و این مکتب در بسیاری از آداب و رسوم و هنر‌های ژاپنی نفوذ کرد و فرهنگ ژاپن را تحت تأثیر خود قرار داد.
ذن در هنر‌های رزمی‌ از جایگاه ارزشمند و مهمی ‌برخوردار بوده و امروزه نیز حضور آن بسیار مشهود است. هنر کیودو تنها یک ورزش یا تفریح نیست، بلکه این هنر، موجبات تجلی روح و روان فرد را فراهم آورده و تأثیری مستقیم بر زندگی و تفکرات یک کیودوکا به جای خواهد گذاشت.


ارسال شده در تاریخ : جمعه 16 آبان 1393برچسب:, :: 17:6 :: توسط : ADMIN

صبر وحوصله در یادگیری کلیه فنون هنرهای رزمی مثل چاقویی کند عمل می کنه ،

چاقویی که هرگز فراموس نمی کنه برای چی ساخته شده،

چاقویی که زمان زیادی نیاز داره،بدون اینکه فراموش کنه سالها صبر میکنه،به سازندش فرصت میده که تمام ظرافتها رو روش پیاده کنه،

وبعد از کامل شدن بدون سروصدا بین استخوانها فرومیره،

این همون چاقویی که به ندرت لازم میشه مورد استفاده قرار بگیره ،ولی اگه مورد استفاده قراربگیره عمیق ترین زخمها رو به جا میزاره.

چاقوی خرد.

 

 


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 26 شهريور 1393برچسب:, :: 22:2 :: توسط : ADMIN

نوکوری آی ، ریشه جیو - وازا :

هدف از انجام جیووازا افزایش توانائی فرد در غلبه سریع بر تغییر شرایط ،آماده کردن فکرو بدن و مسلح نمودن آن، و تقویت هنر حمله و دفاع است،البته از نوع کارا-ته.

حالا سوالی که مطرح می شود این است که چرا در آی کی دو فنون شیمه و کانستسو بدان کیفیت که در جوجیتسو(ژاپنی و برزیلی) اجرا میگردد نمایش داده نمیشود.

البته خاطر نشان می شویم که این بدین معنی نیست که این گونه فنون در آی کی دو وجود ندارد.

جواب : تنها دلیل این مغایرت ، ریشه در فلسفه فکری و اندیشه بنیانگذار فقید آی کی دو موریهی وشیبا دارد.

چرا که موریهی وشیبا به دلیل مذهبی بودن و اعتقاد به تقدس موجودات و جهان هستی و همچنین یک بودایی راستین بودن (و آشنایی ایشان به مذاهب فلسفی دیگر مثل شینتویسم،بودیسم و شاخه ذن) موجبات این طرز فکر را بوجود آورد که بالاترین هنر در زندگی هنر صلح و دوستی و عشق ورزیدن به همه چیز و ایثار بسان یک بودیستواست.

به همین دلیل فنون شیمه در پوزیشن های مختلف که ما نام فنون کشتار بدان نهاده ایم را از متن فنون آی کی دو سانسور کرد.تا به همگان راه عشق و دوستی را تعلیم دهد.

هنر انسان بودن را ، هنر گذشت و جوانمردی.

 

 

 

 

 


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 29 مرداد 1393برچسب:, :: 14:3 :: توسط : ADMIN
درباره وبلاگ
به وبـلاگ آی کـی دو خـوش آمـدید.
نويسندگان


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 130
بازدید کل : 6518
تعداد مطالب : 131
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1