نگرش: پدرآي كي دو(آي كي كاي)
آی کی دو بیش از یک هنر رزمی است . موریهه وشیبا همیشه به شاگردانش می گفت : شما فکر نکنید که من فقط به شما پیچاندن بازوی شخص یا از حرکت انداختن را یاد می دهم ، که اگر چنین فکری دارید سخت در اشتباهید . آی کی دو با مهمترین موضوعات حیات و زندگی در ارتباط است.
بسیاری از اصول آی کی دو در تمام جنبه های کاربرد وسیع دارند .آی کی دو فقط راجع به تکنیک های فیزیکی و رزمی صحبت نمی کند بلکه هنر خوب زندگی کردن در هماهنگی با دیگران و صلح با تمام دنیا را می آموزد . استاد به شاگردانش می گفت :
یک سلحشور عاقل و دانا به راحتی می تواند تمامی اجزاء و عناصرموجود در دوجهان را به کار گیرد و به درستی به اصول و پایه های هر چیزی برسد و آن را درک نماید . او می آموزد که چگونه فنون را به وسیله ای برای اخلاص ، خوبی و زیبائی تبدیل نمایيد. یک سلحشور واقعی نمایش دهنده آرامشی عمیق و نمایانگر فردی نورانی و تصفیه شده است . مطالعه ودرک عمیق همیشه یکی از خصائل اصلی سنت سامورائی و سلحشوری بوده است. اما کمتر شخصیتی در هنر های رزمی پیش از موریهه وشیبا بر اهمیت تداوم در مطالعه تاکید داشته است . او خود همیشه غرق در مطالعه آثار و نوشته های گوناگون و تفاسیر آنها بود و به شاگردانش نیز توصیه می کرد که خود را غرق در آثار کلاسیک شرق و غرب کنند . مطالعه و درک عمیق تشبیه شده است به تملک دانشی به ارزش دو جهان و موریهه همیشه از شاگردانش می خواست که تبدیل به مردان و زنانی با معرفت و دانش بشوند که با همه شاخه های علوم ، مثل فلسفه ، مذهب ، هنر ، موسیقی، ادبیات ، کشاورزی ، فیزیک ، ریاضی آشنا هستند. خداوند متعال نیز انسان را به چند بعدی بودن تشویق کرده است. از موریهه اغلب به عنوان مذهبی ترین فرد ژاپنی نام می برند . موریهه می گفت :
تک تک انسان ها می توانند نمادی از خداوند باشند و اینکه تمامی انسان ها قابلیت بودا شدن دارند . آی کی دو یک مذهب نیست اما تمرین وممارست به روی اصول آن ما را کمک می کند تا اصول هر مذهب را و فلسفه ای را بطور کامل درک کنیم . موریهه آی کی دو را به نوعی از یوگا تشبیه نموده که دنیای معنوی ، داخلی و خارجی هستی را به هم ارتباط می دهد....... .
ادامه مطلب...