« هـنرهـاي رزمـي - آیکـیدو/ استان قم »
"ما را در كانال تلگرام دنبال كنيد"

از حریف صبورتر و زرنگ تر باش منتظر باش که فقط یه اشتباه بکنه

راههای زیادی برای باخت وجود داره

ضعفها رو با زیرکی پنهان کن

هم از تاریکی استفاده کن و هم از نور

تاریکی را در روشنی آشکار ساز

تسلیم شده ها ،قوی می شوند

تولد همیشه شادی آور نیست

مرگ همیشه دردناک نیست.

بعضی وقتها فقط یکبار فرصت عبور از روی پل رو پیدا میکنی،ولی این هم بدون که نا امیدی مرگ نینجاست.

آرامش داشته باش ،با دقت وحوصله نفس بکش وبدون اون کسی که تصمیم میگیره توی مبارزه نفس بکشه پیروز میدونه.

احساساتت رو کنترل کن ،در غیر این صورت اون کنترلت میکنه پس متزلزل و شکننده خواهی شد.

اگه احساسات رو در اختیار نداشته باشی قابل پیش بینی شده و راههای زیادی برای شکست دادنت بوجود می آری.

در هر حالی آرامشت رو حفظ کن ، باعث میشه سطح آگاهیت پایین نیاد،پس متوجه میشی اطرافت چی میگذره هوشمندانه همه چیز رو زیر نظر داشته باش و با دفاع و حمله مناسب حرکات بعدی حریفت رو بهش دیکته کن ،براش دام بذار و بکشش تو و منتظر اشتباه آخرش بمون.

 

 

 


ارسال شده در تاریخ : جمعه 10 مرداد 1393برچسب:, :: 15:21 :: توسط : ADMIN

باسلام

 دوستانی که از این وبلاگ دیدن میکنند ؛ تا کنون، هدف از راه اندازی این وبلاگ معرفی و بالابردن سطح سواد و دانش رزمی دوستداران هنرهای رزمی مشرق زمین بوده حالا برای یک طرفه نبودن موضوع از طرف دوستان توجه شما رو به چند موضوع دیگه برای جهت دهی و سوق دادن شما عزیزان برای بالابردن دانش رزمی خود می پردازیم:

1-یاوارگی:

2-کارا - ته: (به معنی اول دست خالی ،معنی دوم ذهن خالی)؛آی کی دو : نوعی کاراته به معنای مبارزه با دست خالی.

3-استاد آی کی دو جدای از داشتن مهارت در تکنیکها فیلسوف بزرگی نیز می باشد ،یعنی چه؟

4-چرا گارد آی کی دو روی خط مستقیم می باشد؟

5-استفاده از نیروی گرانش در آ ی کی دو ؟

6- آیا در آی کی دو تکنیکهای نظیر آرم بار،ترای انجل،کیمورا،چوک آنا کوندا ... وجود دارد؟


ارسال شده در تاریخ : شنبه 28 تير 1393برچسب:, :: 22:13 :: توسط : ADMIN

گسترش آیکیدو در سال 1925 توسط موریهه وشیبا شروع شد . وشیبا از همان بچگی به ورزش های رزمی علاقه نشان داد و در چند رشته ی ورزشی مانند جوجیتسو و کار با شمشیر و چوب استاد شد .او برخلاف موفقیت هایش احساس کرد که دیگر چیز خاصی در این ورزش ها برای یادگرفتن وجود ندارد . اوشیبا هم مانند کانو بر این عقیده بود که ورزش های رزمی راه و روش زندگی را به ما نشان می دهند نه اینکه تنها به منظور مبارزه از آن ها استفاده شود پس او برای یک شروع به یک فلسفه ی پرمعنی نیاز داشت. البته ایده ها و باورهای او بسیار با استاد کانو فرق داشت .
اوشیبا مدعی بود که رازهای روحانی نهفته در ورزش های رزمی را درک کرده است . او می گفت که جهان بر اساس نظم و عشق پایه گذاری شده و راه رسیدن به این دو می تواند ادامه ی هنرهای رزمی باشد، این مسئله ممکن است که ابتدا کمی گیج کننده به نظر برسد اما این نکته در تئوری اضداد فلسفه ی شرقی ریشه دوانده است.  وشیبا از تکنیک های جوجیتسو الهام گرفت وآن ها را در تلاش خود برای ساختن تاکتیک های منعطف برای تحقق اهدافش به کار گرفت .
اوشیبا به طور عمده سیستم خود را از مدرسه ی دایتو به دست آورد . دایتو یک مدرسه ی آموزش جوجیتسو بود که تاکید زیادی روی استفاده از سلاح و هم چنین در مقایسه با آن روش های مناسبی برای خلع سلاح کردن داشت . مدرسه ی دایتو این سبک جوجیتسو خود را آیکیجوتسو نامیده بود . این کلمه به معنی " تکنیک های روح منظم " بود . پس در این جا بود که وشیبا هم مانند کانو سبک جدیدی به نام آیکیدو به معنی " راه رسیدن به فلسفه ی منظم هماهنگی" نامید .


آیکیدو با هدف شکست یا زخمی کردن طرف مقابل طراحی نشده است . آیکیدو به منظور حذف پرخاشگری از ذهن، از طریق وادار کردن او به فهمیدن اینکه پرخاش تنها به خود او ضربه می زند ابداع شده است .
تکنیک های آیکیدو به جای حرکات خطی از حرکات چرخشی استفاده می کنند . مدافع آیکیدو در طول خط حمله سعی می کند که از حرکات حریف بر ضد خود او و شکست دادنش استفاده کند. مدافع در مبارزات آیکیدو هیچگاه سعی بر قفل کردن حرکات حریف یا برخورد با او را ندارد به جای این کار، او سعی در به کنترل در آوردن ذهن حریف دارد. پس برای هنرجوی آیکیدو داشتن حس اینکه بداند که حریفش در چه جهتی ضربه می زند تا جاخالی دهد یا از ضربه ی او استفاده کند الزامی است . که البته این قاعده اساس جودو و جوجیتسو نیز هست .
در آیکیدو نه هیچ رقابتی بر سر نیرو و توان طرفین و نه بر سر تمرین روی ضربات سنگین و استخوان شکن وجود دارد. آیکیدو بسته به همان منشا خودش مانند جوجیتسو به صورت دو نفره تمرین می شود ، درست پیش بینی کردید، یکی می زند ، یکی می خورد. بسیاری از مدارس آیکیدو به طور کلی هیچ تمرینی روی اسلحه ندارند و عده ی دیگر زمان بخصوصی را برای تمرین با شمشیر چوبی، چاقو و چوب سپری می کنند.


تئوری یا واقعیت : آن نظم عالی که وشیبا پیش بینی کرده بود برای هر نفر عادی درک شود، بسیار کم تر حفظ شد. تکنیک های آیکیدو تنها برای اهداف مبارزه ای ابداع شده بودند وتازه  با وجود آن پیچیدگی هم، ذاتا به خاطر خاص بودن آن ها محدود شدند .
موفقیت اوشیبا در اخلاقی کردن متد های قدیمی و تکنیک های به ارث برده جوجیتسو سوالی است که جوابش بستگی به آن دارد که این هنر رزمی چه مقدار تدریس و تمرین شده و چه تاثیر ظاهری بر مربیان و هنرجویان حرفه ای داشته است .
در حالی که جودو اهدافی مانند سایر هنرهای رزمی برای مبارزه داشت اما دیری نپایید که آن هم به طرف ورزش رفت و به عنوان یک رشته ی رزمی به آن نگاه شد نه صرفا یک هنر رزمی-مبارزه ای ، اما آیکیدو از همان ابتدا چیزی فراتر از یک سیستم مبارزه بود. اوشیبا علایق خود را در طراحی یک تمرین و ورزش روحی می دید. با وجود این که اوشیبا از همان اول می دانست که ایده های جالب عشق، نظم و " کسی را زخمی نکن " به راحتی در میدان تنش زای مبارزه اعمال نمی شود اما با این مسئله کنار آمد و راه خود را ادامه داد . این بصیرت او باعث شد که وی را به سمت سیستمی هدایت کند که از آن تنها بتوان برای یک دفاع شخصی سادهساده استفاده کرد نه یک حمله ی جنایی و وحشیانه .  همین مسئله بود که از ابتدا نام آیکیجوتسو را به آی کی دو تغییر داد . 


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 4 تير 1393برچسب:, :: 1:2 :: توسط : ADMIN

هنر آیکیدو ریشه های خود را از آیکیجوتسوی مربوط به مدرسه ی دایتو می یابد که توسط شاهزاده تنجین یکی از شش پسر امپراتور سیوا پایه گذاری شد. قرن ها بعد، هنوز هم اجزای خاصی از دروس مدرسه ی دایتو پیش تاکدا به عنوان ارث مانند رازی نگه داری می شدند و تنها افراد خاص یا اعضای خانواده آن ها را می دانستند. سوکاکو تاکدا، متخصص مدرسه ی ریو، در سال 1915 دیدارهای زیادی با موریهیه داشت به طوری که رابطه ی این دو مورد حسادت عده ی زیادی واقع می شد. موریهی گواهی تسط بر آیکیجوتسو را در دایتو ریو از سوکاکو دریافت کرد.
موریهی در همان سن جوانی 200 تکنیکی را که در دایتو ریو یاد گرفته بود گسترش داد. در سال 1992 او سبک خود را در آیکیجوتسو سازماندهی کرد و نام آن را آیکی بوجوتسو نهاد. او این سبک را نقطه ی شروعی برای معرفی هنر رزمی خود دانست. او دوبار برای مشاهده ی هنرهای رزمی چین به آن جا سفر کرد. او ایده های ورزش های رزمی چین را با سبک خود ترکیب نمود.  به خصوص ایده های دو سبک تای چی چوان و پا کوا چانگ .

 آیکیدو و قدرت کی (چی)

در 1936 استاد وشیبا نام سبک خود را به هنر رزمی آیکی بودو تغییر داد که این هنر رزمی در سال 1942 که به کمال رسید به طور رسمی با نام آیکیدو تعریف شد. این نام ترکیبی شامل، ai به معنی توازن، ki روح و انرژی چی و do به معنی نظم و انظباط. این هنر شامل اجزای باستانی هنرهای رزمی مانند شمشیربازی است و تکنیک های زیادی را از دایتو ریو به ارث برده و یک سری تکنیک را از خود خلق کرده. این هنر تاکید زیادی بر استفاده ار قدرت کی دارد که انسان با استفاده از آن بتواند قدرت مناسبی به دست بیاورد.
موریهیه در کلاسهایش، هنرآموزانش را از تقلید کردن تکنیک ها و فرم ها باز می داشت، به جای آن، او از شاگردانش می خواست که به قدری تمرینات را تکرار کنند که جزئی از اعمالشان شود. او همیشه می گفت : طوری یاد بگیرید که فراموش نکنید و تکنیک ها را قبل از اینکه اجرا کنید جزئی از خود بدانید.
موریهیه در آیکیدو مهارت های های دفاع شخصی به حد خارق العاده ای گسترش داد. او می توانست به طور همزمان از روی دوازده مرد بپرد.
موریهیه اوشیبا پس از رنج بردن از دوره های بیماری که در طول عمر خود دچار آن شده بود در سال 1969 در سن 86 سالگی تسلیم سرطان کبد شد. او  قبل از مرگش گفت : آیکیدو پایان نیافته و تازه شروع شده و بیشتر رشد خواهد کرد.
شاید بنیان گذار این هنر بین ما نباشد اما این هنر هم چنان برای گسترش در جهان ادامه می یابد.

 

 


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 3 تير 1393برچسب:, :: 23:52 :: توسط : ADMIN

روزی حضرت موسی (علیه السلام) از خداوند سؤال میکند :
 خداوندا ! اگر تو بنده بودی، چه کار می‌کردی؟
خدا می‌گوید :
 اگر من بنده بودم ، در زمین می‌گشتم و گره از کار 
بندگان باز می‌کردم .

*تاتوانی به جهان خدمت محتاجان کن

 به دمی یا درمی یا قلمی یا قدمی 

 


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 20 خرداد 1393برچسب:, :: 22:14 :: توسط : ADMIN

سه نوع کاراته وجود دارد "کاراته یک شیر" ؛"کاراته یک ببر "؛"کاراته یک سگ جنگی".زمانی که کاراته کا همچون قدیسی آرام و باوقار ، قدرتش را در درون خویش پنهان نگه می دارد و قادر است بدون جنگ پیروز شود کاراته او" کاراته یک شیر" است .اگر یک کاراته کای قدرتمند ، تمامی روح جنگجویش را آشکار سازد کاراته او "کاراته یک ببر " است. اگر کاراته کایی همیشه مشتاق جنگ باشد و از جنگیدن لذت ببرد کاراته او "کاراته یک سگ جنگی" است .  سوسای اویاما


ارسال شده در تاریخ : جمعه 26 ارديبهشت 1393برچسب:, :: 14:37 :: توسط : ADMIN

اینرسی، لختی، یا ماند، تمایل جسم است به حفظ وضعیت فعلی. یعنی جسم ساکن تمایل به حفظ سکون دارد و جسم متحرک تمایل به ادامه حرکت بر خط مستقیم، با سرعت ثابت. برای غلبه بر اینرسی نیرو لازم است. در واقع، اینرسی در مقابل تغییرموقعیت حرکتی نوعی مقاومت ایجاد می کند.
غریب نیست که وجود این خاصیت که موجب ثبات در اشیاست، بر ضرورت وجود علتبرای رویدادها دلالت می کند؛ چرا که به حرکت واداشتن یک جسم ثابت نیازمند اعمال نیرو است، و چنین است از حرکت باز داشتن یک جسم متحرک.

مفهوم فیزیکی اینرسی را در جهان اشیای بی جان بگذاریم و در دنیای انسانها به جستجو بپردازیم. اینرسی را می توان در درون انسانها یافت و نیز در پیرامون آنها. هر جا تغییر، تحول و پویایی وجود دارد اینرسی نیز وجود دارد.

تغییر، چیزی است که هر لحظه با انواع مختلف آن مواجهیم؛ تغییر آب و هوا، تغییر دما، تغییر موقعیت، تغییر مسیر، تغییر رژیم غذایی، تغییر لباس، تغییر دکوراسیون منزل، تغییر وضعیت روحی یا جسمی، تغییر نظر و عقیده، تغییر اتوموبیل، تغییر مدرسه، تغییر دوستان، تغییر همکاران، تغییر رئیس شرکت، تغییر شغل، تغییر رئیس جمهور مملکت، تغییر برنامه های رادیو و تلویزیون، و تغییرآدمها.

اینرسی در معیت تغییر، ماهیت خود را آشکار می کند، و تغییر هر چه که باشد، معمولاً نوعی اینرسی به همراه دارد، در کسی که مستقیماً با تغییر سر و کار دارد، در محیط خارجی، یا در هر دو. برای مثال، فرض کنید، خانواده ای تصمیم به تعویض منزل خود می گیرند، منزلی که روزهایی را در آن سپری کرده اند و طبیعتاً خاطراتی از آن دارند. تصور جاگذاشتن همین خاطرات که لزوماً شیرین هم نیستند، می تواند نقش اینرسی داشته باشد، برای آنان که قصد تعویض منزل دارند، و ناراحتی موقت همسایه ها از اینکه یک همسایه و دوست خوب را از دست می دهند، یا حسادت یک آشنا، نمونه ای از اینرسی ایجاد شده در محیط اطراف هستند.

این دو نوع اینرسی می توانند اثر متقابل تقویتی یا تضعیفی نیز داشته باشند:
مثلاً فرض کنید یکی از اعضای یک خانواده تصمیم بگیرد به شهر دیگری برود. به خاطر وابستگی های عاطفی، هم در خود او به عنوان متأثر اصلی از انجام تغییر و هم در خانواده او که جزئی از محیط اطراف او هستند، اینرسی ایجاد می شود. اینرسی محیط می تواند به صورت گریه مادر خانواده خود را نشان بدهد. این اینرسی می تواند چنان قوی باشد که فرد را از قصد خود منصرف سازد.

 

نوعی قدرتمند از اینرسی در مورد تغییرات فکری یا رفتاری آدمها بروز می کند. برای مثال معمولاً، مدتی طول می کشد که کسی بتواند به نحوه جدید لباس پوشیدن خود عادت کند، چه به اراده خود تصمیم به تغییر گرفته باشد، و چه به اجبار به چنین کاری تن داده باشد. ممکن است مدتی تصور کند که همگان دست از همه کارهای خود برداشته اند و تنها او را می بینند و تنها از او می گویند. در چنین مواردی، به نظر می آید که اینرسی محیط خیلی دیرتر از اینرسی درونی کاهش می یابد. در مورد تغییر نحوه لباس پوشیدن، خانواده و برخی نزدیکان ممکن است مقاومت آشکار داشته باشند، ولی اینرسی واقعی را می توان در پچ پچ ها و نگاههای غریب افراد دورتر پیدا کرد. چنین است در مورد تغییرباورها و اعتقادات، بخصوص آنها که نمود رفتاری دارند.


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 24 فروردين 1393برچسب:, :: 18:42 :: توسط : ADMIN

 WAIT......

 


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 14 فروردين 1393برچسب:, :: 1:49 :: توسط : ADMIN

1-    اگر با تمرين آي كي دو شما داراي افكار ضد صلح،سلطه گرانه و ستيزجويانه شده ايد قطعا آي كي دو تمرين نكرده ايد. يا حداقل آي كي دو را درست نفهميده ايد.

2-    اگر با خود دچار درگيري ،بالا و پائين بودن توان رزمي ،رنگ كمربند ،عناوين و سمت شده ايد آي كي دو تمرين نكرده ايد. يا حداقل آي كي دو را درست نفهميده ايد.

3-    اگر به دنبال برتري طلبي در آي كي دو هستيد يا دچار برتري جويي شده ايد شما آي كي دو تمرين نكرده ايد.

4-    اگر به داشتن فلان درجه و رده در خود و مشابه آن در ديگران انتقاد داريد شماآي كي دو

تمرين نكرده ايد.

5-    اگر به دنبال اثبات ،برتري سبك من ،تكنيك من ،استادي من،در آي كي دو هستيد شما آي كي دو تمرين نكرده ايد .

6-     آگر به دنبال آسيب رساندن به خود و ديگران هستيد،و يا در واقع يا ذهن خود به ناك اوت كردن ديگران فكر ميكنيد،شما آي كي دو تمرين نكرده ايد.

7-    اگر به دنبال تخريب و تحقير سبكهاي ديگر رزمي يا اساتيد ديگر دنياي هنر هاي رزمي هستيد شما آي كي دو تمرين نكرده ايد.

اگر معتقد به وجود انديشه و فلسفه و نقش آن دربوجود آمدن هنر هاي رزمي هستيد

خواهيد دانست كه اهداف والا در آي كي دو  و رسيدن به قداست و پاكي درون جز با نوع دوستي،خير خواهي و خير انديشي براي ديگران و خود به وجود نخواهد آمد.

خواهيد دانست زنده داشتن منش و كردار پهلواني و جوانمردي هيچ ارتباطي به قطر بازو و پهناي سينه و دور گردن ندارد.

خواهيد دانست ممكن است بيشتر لعن هاي متن ادعيه و مناجاتهاي ما(زيارت عاشورا،و..)به خود مابه سبب نوع رفتار و كردار و دين داري ما برگردد.

خواهيد دانست كه با خود صادق بودن چقدر سخت است،تكليف را با خود مشخص داشتن از آن سخت تر.

جوهرهء آي كي دو  فقط با رفتار و منش انساني هويدا مي شود .مي توان گفت: انسان بودن، خير خواه و خير انديش بودن ،ربطي به نژاد و زبان ورنگ ندارد.

 

با خودت صادق باش.........


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 5 فروردين 1393برچسب:, :: 12:50 :: توسط : ADMIN

ا’سن سی- معلم بزرگ، لقب بنیان گذار آی کی دو-موریهه وشیبا (O- Sensi)

دوجو چو- رهبر یک دوجو. (Dojo-cho)

کان چو- مالک ساختمان یا محل استقرار مدرسه. (Kancho)
کای چو- مالک مدرسه یا موسسه. (Kaicho)

دو شو- راه دار، جلو دار، در حال حاضر در آی کی کای، موریته رو وشیبا (1951)-نوه موریهه وشیبا- را به این عنوان می شناسند(Doshu)

سوکه- رئیس یک سبک، یا بزرگ یک فامیل. (Soke)

رن شی- عنوانی که علاوه بر دان تحت شرایط خاصی، به دارندگان دانهای 5،4 و6 اعطا می شود، این عنوان معادل دستیار پرفسور است. (Renshi)

کیو شی- عنوانی که علاوه بر دان تحت شرایط خاصی،به دارندگان دانهای7 و 8 اعطا می شود، این عنوان معادل پروفسور است.(Kyoshi)

هان شی- عنوانی که علاوه بر دان، تحت شرایط خاصی،به دارندگان دانهای9 و10 اعطا می شود، فردی که کاندیدای احراز این عنوان است، بایدحداقل 55 ساله، یا بالای آن باشد. این عنوان معادل پروفسور عالي است.(Hanshi)

مودان شا- اعضا با درجه کیو(Mudansha)

یودان شا- اعضا با درجه دان (Yudansha)

دان- رتبه، درجات پیشرفته تر در رده های مشکی. ازدان 1(کمترین) تا دان 10(بیشترین) است. شودان، نی دان، سان دان، یون دان، گودان،روکو دان، نانا دان، هاچی دان، کودان، جودان. (Dan)

کیو- کلاس، درجه هنرجویان از ابتدای کار تا قبل ازشودان. (Kyu)
            
شیهان - مربی ارشد، توصیه می شود که از این عنوان فقط در داخل دوجو استفاده شود و در خارج ازدوجو، فقط از سن سی استفاده شود.(Shihan)

سن سی- استاد ، مربی (Sensei)

سمپای- هنرجوی ارشد (Sempai)

کوهای- هنرجوی تازه کار (Kohai)







 

 

 

 

 


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 7 اسفند 1392برچسب:, :: 8:49 :: توسط : ADMIN
درباره وبلاگ
به وبـلاگ آی کـی دو خـوش آمـدید.
نويسندگان


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 130
بازدید کل : 6518
تعداد مطالب : 131
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1