موریهیرو سایتو کیست؟
« هـنرهـاي رزمـي - آیکـیدو/ استان قم »
"ما را در كانال تلگرام دنبال كنيد"

موریهیرو سایتو سن سی در تاریخ 31 مارچ 1928 در روستای کوچکی در نزدیکی دوجوی ایماوا در ژاپن متولد شد. او زمانیکه 18 ساله بود تمرینات آيکيدو را آغاز نمود. وی همچنین کندو، شین توریو کاراته و جودو را تمرین می کرد. سایتو توسط استاد بزرگ(موريهي وشيبا) به شاگردی پذیرفته شد و این آغازی بود بر رابطه ای طولانی و نزدیک با استاد بزرگ. با توجه به اینکه او در راه آهن ژاپن بصورت یک شیفت 24 ساعته فعال و یک شیفت 24 ساعته مرخصی کار می می کرد، وقت زیادی برای تمرین کردن در دوجوی استاد بزرگ اوشیبا داشت. کلاسهای صبح زود برای دعا در معبد آی کی برگزار می شد و سپس با تمرینات سلاح ادامه می یافت. این زمان مربوط به مقطعی بود که استاد بزرگ بشکل عمیقی مشغول مطالعه آی کی کن (تمرینات شمشیر آی کی) و آی کی جو (تمرینات چوب آی کی) و رابطه آنها با تکنیکهای دست خالی بود.

نه تنها او یک شاگرد برجسته بود، بلکه در کارهای روزمره نظیر مراقبت از مزارع برنج و سایر امور کشاورزی به استاد بزرگ کمک می کرد. استاد بزرگ جدا تحت تاثیر این حالت وقفی بود که شاگردش سایتو از خود نشان می داد. استاد بزرگ قطعه زمینی در املاک خود به او داد و او در این محل برای خود خانه ای ساخت و با همسر و فرزندانش در نزدیکی بنیانگذار آيکيدو به زندگی ادامه داد.

در سال 1950 سایتو سن سی دیگر یکی از اساتید ارشد در سیستم آی کی کای بود. در مواقعی که استاد بزرگ در سفر بود وی در دوجوی ایماوا به تدریس می پرداخت. همچنین او در سال 196 بصورت هفتگی در همبودوجو (نهاد مرکزی آيکيدو در توکیو) به تدریس می پرداخت و در پایان کلاس روزهای یکشنبه یک ربع تکنیکهای آی کی کن و آی کی جو را تعلیم می داد.

پس از فوت استاد بزرگ در 26 آپریل 1969 وی بعنوان مدرس ارشد در دوجوی ایماوا مشغول فعالیت شد و همچنین سرپرستی معبد آیکی که در نزدیکی دوجو بود را نیز عهده دار شد.

سایتو سن سی اولین سمینار خارج از کشور خود را در سال 1974 در کالیفورنیا برگزار نمود. شیوه تدریس شفاف و صریح او بزودی وی را در بین هنرجویان آيکيدو در سراسر دنیا به فردی شناخته شده بدل کرد. او در خلال سالهای 1974 تا 2000 مسافرتهای بیشماری را برای توسعه آيکيدو به نقاط مختلف دنیا انجام داد. بطور خاص گروه قابل توجهی از هنرجویان او در ایالات متحده، سوئد، دانمارک، ایتالیا، آلمان استرالیا و انگستان هستند.

او سنت و ورش شاگردی را که خود تجربه کرده بود ادامه داد و در دوجوی ایماوا سیستم خانه شاگردی (اوچی دشی) را برقرار نمود. به این ترتیب افراد می توانستند در همان دوجویی که بنیانگذار این هنر ساخته بود و در آن تعلیم می داد زندگی کنند و آيکيدو را بیاموزند. این موضوع نه تنها به هنرجویان خارجی این فرصت را می دهد که یک فرصت استثنایی تمرین در یکی از دوجوهای واقعی استاد بزرگ را داشته باشند، بلکه بتوانند فرهنگی را تجربه کنند که این تکینکها و قواعد آن متعلق به آن فرهنگ است. با قرار گرفتن هنرجویان ژاپنی و خارجی در کنار یکدیگر مثالی بی نظیر از به اشتراک گذاشتن فرهنگ و میراث غنی بودو پدیدار گشته است که دارای شکلی سنتی برای مردم سراسر جهان است.

موریهیرو سایتو سن سی بمدت 23 سال در کنار استاد بزرگ زندگی کرد و آيکيدو را فرا گرفت و تعلیم داد و تا پایان عمر در راه توسعه آيکيدو کوشید و شاگردان بسیاری را تعلیم داد. یادش گرامی باد. قابل ذکر است که در حال حاضر مسئولیتها و راه سایتو سن سی توسط فرزندش هیتوهیرو سایتو سن سی دنبال می شود.

 



ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 17 بهمن 1390برچسب:, :: 12:33 :: توسط : ADMIN

درباره وبلاگ
به وبـلاگ آی کـی دو خـوش آمـدید.
نويسندگان


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 27
بازدید هفته : 43
بازدید ماه : 104
بازدید کل : 6620
تعداد مطالب : 131
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1