"هماهنگی"در آیکیدو
« هـنرهـاي رزمـي - آیکـیدو/ استان قم »
"ما را در كانال تلگرام دنبال كنيد"

آیکیدو تمرین هماهنگی را از جسم شما آغاز می کند، آنرا در درون شما به یک غریزه یا عادت تبدیل می کند، سپس شما را به هماهنگی با دنیای بیرون فرا می خواند.

در سطح تمرینات فیزیکی و در ابتدایی ترین سطح، هماهنگی بین اعضای بدن و حرکات آنها تعلیم داده می شود. اینکه چگونه در تعادل و استقرار بایستیم، چگونه با توازن حرکت کنیم و چگونه به یک هارمونی کامل بین اعضای مختلف بدن دست یابیم. تمامی تمرینات و نرمشهای پایه آیکیدو در راستای برقراری این هارمونی بین اعضای مختلف بدن هستند. یکی دیگر از مهمترین آموزش ها در این سطح یافتن و درک مرکز ثقل بدن و چگونگی استفاده از آن برای استقرار یافتن است. در اینجا آیکیدو جسممان را و اعضای بدنمان را به هماهنگی می رساند.

هدف بعدی ایجاد هارمونی بین جسم و ذهن است. همیشه ذهن ناهماهنگ حرکات جسم را مختل می کند و همچنین جسم ناهماهمگ به موقع از ذهن پیروی نمی کند و فرمانهای آنرا اجرا نمی کند. هرچه ذهن و جسم از هماهنگی بیشتری برخوردار باشند شما واکنشهای سریعتر و صحیح تری نسبت به محيط پیرامون نشان خواهید داد. و هدف تنها به اینجا ختم نمی شود، هدف اصلی در این سطح برقراری صلح و آرامش در سراسر وجود شما است. همواره یک ذهن آرام و هماهنگ با جسم، سلامتی و نشاط را به همراه خواهد داشت. اغلب بیماری ها از ذهن ناهماهنگ زاده می شود و جسم را درگیر می سازد. این مهم نیز در اثر انجام تمرینات مداوم و منظم و يادآوری تعالیم آیکیدو بدست می آید. همواره به هنگام انجام تمرینات از ذهن خود استفاده کنید، هدف از انجام هر تمرین را مرور کنید و نگذارید تمرینات برای شما به شکل یک عادت و تکرار تبدیل شوند. استاد بزرگ می گوید : "آنان که افکار پلید دارند، افکاری ناهماهنگ، از ابتدا شکست خورده اند".

در سطح بعدی آیکیدو روش و شیوه هماهنگ شدن به دیگران را به شما تعلیم می دهد. در این سطح شما از مرحله هماهنگ شدن با خود به مرحله هماهنگ شدن با دنیای بیرون قدم می گذارید. این امر از طریق انجام تمرینات بصورت دو به دو (با یار) یا در سطوح بالا بصورت چند نفره آموزش داده می شود. آیکیدو به شما می آموزد که چگونه به استقبال یک حمله انجام شده از جانب یارتان بروید، از مسیر حمله خارج شوید و از نیروی اعمال شده از جانب یارتان استفاده کنید، چگونه با آن در هارمونی قرار بگیرید یا چگونه آنرا با خود و به میل خود هماهنگ سازید و در نهایت یارتان را با خود همراه و هماهنگ سازید. شما آنقدر اینکار را تمرین می کنید که در نهایت حرکات و تکنیکهای آیکیدو به یک رقص زیبا و هماهنگ و نرم تبدیل می شوند. هارمونی همواره و در همه شکل آن زیبا است. شما نمی جنگید بلکه می رقصید. استاد بزرگ می گوید: "آی کی تکنیکی نیست که با آن بجنگید یا دشمن را مغلوب کنید، آن راهی است برای حل مشکلات جهان و تبدیل انسانها به یک خانواده واحد".

امید آنکه روزی به این فلسفه عظیم دست یابیم و آنرا بکار بگیریم.

منبع سخنان استاد بزرگ از "کتاب آیکیدو" نوشته کیشومورا وشیبا

توضیح: من در جملات فوق از "یار" بجای "حریف" و همچنین از "هماهنگ کردن یار با خود" بجای "غلبه بر حریف" استفاده کردم، که هر دوی آنها دارای علتی است که در مبحثی دیگر به آن می پردازم.

اما در عالی ترین سطح فلسفه آیکیدو قصد در هماهنگ ساختن انسان با نیروی عظیم خلقت (که در فلسفه ژاپنی Ki نامیده می شود) دارد. آیکیدو می خواهد تا ما را با تمامی هستی در هارمونی قرار دهد تا در رقص زیبای طبیعت و با سایر موجودات و با سرچشمه بی پایان هستی در یکسو و جهت قرار گیریم. همانطور که قبلا ذکر کردم نام آیکیدو به معنای "راه هماهنگی با نیروی عظیم خلقت" است. استاد بزرگ می گوید: "راز آیکیدو این است که خود را با حرکت جهان هماهنگ کرده و مسیر خود را در وحدت با جهان قرار دهیم. آن که راز آیکیدو را بدست آورده باشد جهان را در خود دارد و می تواند بگوید من خود جهان هستم".



ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:, :: 19:33 :: توسط : ADMIN

درباره وبلاگ
به وبـلاگ آی کـی دو خـوش آمـدید.
نويسندگان


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 27
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 89
بازدید کل : 6605
تعداد مطالب : 131
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1