اصول آیکیدو 3-وارد شدن(IRIMI)ایریمی
« هـنرهـاي رزمـي - آیکـیدو/ استان قم »
"ما را در كانال تلگرام دنبال كنيد"

مفهوم "وارد شدن" یا irimi اهمیت قرار گرفتن صحیح یک شخص را در دایره خطر حمله حریف آشکار می کند. مشت یک مشت زن (boxer) را در نظر بگیرید. این مشت حداکثر نیرو و تاثیر خود را در انتهای مسیر ضربه در حالتی که بازوی شخص کاملا باز شده است  می گذارد. کمی آنطرف تر از مسیر دست حریف خطر یا تهدید کمتری وجود دارد. بطور مشابه در قسمت فضای داخلی دست حریف، مشت در حال حرکت انرژی و در نتیجه خطر کمتری دارد. چیزهای زیادی را بجای مشت یک boxer می توان در نظر گرفت مثل ضربه دست، چاقو، شمشیر یا چوب.

irimi در آیکیدو یک نوع حرکت یا گام برداشتن به سمت داخل بدن حریف است. این حرکت برروی یک مسیر دایره ای شکل انجام می شود. با یک حرکت irimi می توان در جهت نیروی ضربه حریف به سمت او حرکت کرد و به نقطه ای رسید که ضربه او از حداقل میزان انرژی و آسیب برخوردار است. در چنین وضعیتی ضربه حریف آسیبی به شما نخواهد رساند. همچنین شما آنقدر به حریف نزدیک خواهید بود که بتوانید  انرژی حمله او را در اختیار گرفته و به نفع خود برای اجرای تکنیکی مناسی استفاده کنید.

نکته ظریف و حائز اهمیت در مورد irimi زمان است. و شاید این مشکل ترین قسمت در یادگیری حرکت irimi و اجرای صحیح آن باشد. شما باید با زمانبندی مناسب حرکت را شروع کنید یعنی اینکه در چه مقطعی از حمله حریف، حرکت به سمت او را آغاز کنید. اگر خیلی زود اقدام به حرکت کنید احتمال آن می رود که حریف حمله خود را تغییر دهد و اگر دیر حرکت کنید به احتمال زیاد مورد اصابت ضربه حریف قرار خواهید گرفت. پس تعیین لحظه شروع حرکت در irimi بسیار مهم است.

مرحله بعد انتخاب مسیر صحیح و حفظ فاصله از حریف است. شما با توجه به نوع حمله حریف و ابزاری که برای حمله استفاده می کند باید "خط حمله" و "نقطه اثر" حمله را پیشبینی کنید و با توجه به آن فاصله مناسبی را برای مسیر حرکت irimi خود انتخاب نمایید. نزدیک بودن بیش از حد به حریف در حرکت irimi احتمال اصابت ضربه وی با شما را بالا می برد و همچنین دور بودن بیش از حد از وی امکان استفاده از انرژی وی علیه خودش را از شما صلب می کند. پس انتخاب مسیر صحیح حرکت بسیار مهم است.

در انتها انتخاب نقطه مناسب پایانی برای حرکت است. حرکت irimi شما باید در نقطه ای پایان پذیرد که آسیب و انرژی حمله حریف به حداقل میزان خود رسیده باشد. همچنین نقطه پایان باید نقطه ای باشد که شما در استقرار کامل و مسلط بر حریف باشید(نه خیلی دو و نه خیلی نزدیک). تنها در چنین وضعیتی است که قادر خواهید بود به اجرای تکنیک بعدی بپردازید و از انرژی حریف استفاده کنید.



ارسال شده در تاریخ : جمعه 5 اسفند 1390برچسب:, :: 13:19 :: توسط : ADMIN

درباره وبلاگ
به وبـلاگ آی کـی دو خـوش آمـدید.
نويسندگان


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 37
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 38
بازدید ماه : 99
بازدید کل : 6615
تعداد مطالب : 131
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1