بیوگرافی مختصر از شیهان گازو شیودا
« هـنرهـاي رزمـي - آیکـیدو/ استان قم »
"ما را در كانال تلگرام دنبال كنيد"

  استاد گازو شیودا یکی از بزرگترین اساتید تاریخ آیکیدو میباشد که در۹ سپتامبر ۱۹۱۵ در خانواده ای ثروتمند متولد شد. پدر وی (دکترسیچی شیودا) یک پزشک معروف و میهن پرست بود. گازو پسر دوم او میباشد. استاد گازو شیودا بنیانگذار سبک یوشینکان آیکیدو میباشد که یکی از قویترین سبکهای آیکیدوست.

 ایشان درجوانی یک جودوکار بود.او همچنین سابقه فعالیت در کندو، آیکی جوجوتسو و ژیمناستیک را نیز دارد.استاد شیودا در سال ۱۹۳۲ (ایشان در آن زمان دارای دان ۳ جودو بود) پس از شکست در یک مبارزه تاریخی که با استاد اعظم موریهه وشیبا (بنیانگذار آیکیدو)داشت در سن ۱۸ سالگی به شاگردی ایشان درآمد.در آن مبارزه ابتدا استاد شیودا به طرف استاد اعظم موریهه اوشیبا حمله ورشد ولی استاد اعظم موریهه وشیبا در کمال آرامش وبه راحتی او را به گوشه ای پرتاب کرد.استاد شیودا پس از پرتاب شدن و زمین خوردن باحالتی بهت زده ودر کمال ناباوری به استاد اعظم موریهه اوشیبا خیره شد و از قدرت و آرامش او در مبارزه متعجب ماند.
استاد گازو شیودا را یکی از نیرومندترین و مهیج ترین آیکیدوکاران تاریخ می دانند. استاد گازو شیودا در سال ۱۹۶۱ موفق به کسب دان ۹ آیکیدو از استاد اعظم موریهه وشیبا شد.ایشان همچنین مفتخر به دریافت لقب بسیار ارزشمند سوکو(هانشی) در سال ۱۹۸۳و همچنین دان ۱۰ آیکیدودر سال ۱۹۸۵از فدراسیون بین المللی بودو گردید. پدر وی یک استاد جودوی بسیار قوی بود ، که دوجوی او یوشینکان نام داشت.استاد گازو شیودا در جوانی زمانی که وارد دبیرستان شد توانست کمربند مشکی جودو را کسب نماید. او قصد ورود به دانشگاه تاکوشوکو را داشت ، ولی مطالعات خود را به منظور تمرین تمام وقت آیکی بودو (که بعدها نام این هنر رزمی به آیکیدو تغییر یافت) به عنوان یک اوچی دشی درکوبوکان دوجوی استاد اعظم موریهه وشیبا محدود ساخت.
در آن روزها آیکی بودو یک هنر رزمی طاقت فرسا بود و تمرین در کوبوکان دوجو نیز دشوار بود. این همان شیوه از تمرینی بود که استاد گازو شیودا به آن علاقه داشت و بعدها تلاش کرد تا در سبک یوشینکان آیکیدو نیز آن را حفظ کند. شبی او و چند تن دیگر از اوچی دشی ها در حال قدم زدن در توکیو بودند.آنها تصمیم گرفتند که برای سنجش مهارتهایشان با دسته ای ازاراذل و اوباش درگیر شوند(با اینکه استاد اعظم موریهه اوشیبا درگیری با دیگران را ممنوع کرده بود). در یک لحظه گازو شیودا و یکی از شاگردان با یک دسته ۳۰ نفره یاکوزاها درگیر شدند. گازو شیودا با به زمین کوبیدن رئیس آنها توانست آنها را شکست دهد. او گفت که این تاکتیک خوبی برای پیروزی در یک درگیری در برابر چند نفر میباشد. استاد گازو شیودا به مدت ۱۰ سال به طور مداوم زیر نظر استاد اعظم موریهه وشیبا تعلیم دید.
او در سال ۱۹۳۷ به عنوان یکی از اعضای ارتش امپراطوری ژاپن به کشورچین اعزام شد(جایی که اکثر سالهای حضورش در جنگ را در آنجا سپری کرد). او فعالیتش در چین را با منشیگری ژنرال شونروکو هاتا در بیجینگ آغاز نمود. در طی این مدت او فرصتهایی برای سنجش مهارتهای رزمی خود پیدا نمود. روزی استاد شیودا و یکی از دوستان ارتشی اش در حال نوشیدن مشروب درشهر شانگهای چین بودند که ناگهان دوست او شروع به مشاجره و درگیری لفظی با یکی ازخلافکاران محلی نمود که بعد از چند لحظه آن خلافکار ۳ تن دیگر از خلافکاران دیگر را برای کمک به خود فرا خواند(در آن زمان شانگهای یک محل بسیار ناامنی بود) و آنها تصمیم گرفتند که این ۲ سرباز ژاپنی را بکشند. استاد شیودا و دوستش تصمیم به فرار گرفتند ولی این ۴ خلافکار چینی آنها را در یک اتاق محاصره کردند.
استاد شیودا در یک نبرد خیره کننده ، با استفاده از تکنیکها و اصول آیکیدو پای یکی از آنها و دست دیگری را شکاند و با زدن مشت محکمی به شکم سومین نفر کار او را نیز تمام کرد. او بعدها این حادثه را روشنگری آیکیدو ی خود توصیف کرد و گفت باید صادقانه از آیکیدو که دراینچنین موقعیت سرنوشت سازی که تعیین کننده مرگ و زندگی بود، مورد استفاده قرار گرفت تقدیر کرد. استاد شیودا پس از جنگ به ژاپن بازگشت. ایشان پس از تکمیل آیکیدوی رسمی خود شروع به نمایش هنر رزمی اش به نیروهای پلیس و ارتش نمود. استاد شیودا به محض تکمیل تحصیلات دانشگاهش در سال ۱۹۴۱کوبوکان دوجو را ترک گفت. وی در سال ۱۹۵۴در همایش بین المللی کوبودو ژاپن شرکت کرد و به خاطر اجرای برترین نمایش برنده جایزه شد.
 سرانجام استاد شیودا دوجوی یوشینکان خود را در سال ۱۹۵۵ در تسوکودو هاچیمن شهر توکیو افتتاح کرد. از آن تاریخ تا به حال این دوجو چندین بار تغییر مکان داده است(از آنجا به یویوگی و بعد به کوگانی و نهایتا شینجوکو). اما مکان فعلی آن در تاکادانوبابا ، شینجوکو در شهر توکیو میباشد. استاد گازو شیودا در سال ۱۹۹۰ به منظور اتحاد و سازماندهی عملی همه دوجوها و مدرسان یوشینکان آیکیدو جهان ، فدراسیون بین المللی یوشینکان آیکیدو(IYAF) را تاسیس کرد و آقای کوراناری (وزیر امور خارجه ژاپن) به ریاست آن منصوب شد و آیین نامه آن نیز ثبت شد. امروزه یوشینکان آیکیدو در جهان گسترش پیدا کرده است و حدود ۱۵۰ دوجو در خارج از ژاپن زیر نظر فدراسیون بین المللی یوشینکان آیکیدو(IYAF) فعالیت می کنند. یوشینکان آیکیدو جزو آموزشهای سالانه پلیس ضد شورش ژاپن میباشد و لازم به ذکر است که فراگیری این هنر رزمی برای نیروهای پلیس زنان توکیو نیز اجباری میباشد.
 از شخصیتهای برجسته و شاخص جهان که از هومبودوجوی یوشینکان دیدن کرده اند میتوان به رابرت فرانسیس کندی و همسرش( سیاستمدار آمریکایی که برادرش جان کندی در گذشته رئیس جمهور کشور آمریکا بوده است) و مایک تایسون (قهرمان سابق بوکس سنگین وزن جهان) در سال ۱۹۶۲، شاهزاده و پرنسس هیتاچینومیا (خانواده امپراطوری ژاپن) وهمچنین پرنسس آلکساندرا( یکی از اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا ) در سال ۱۹۶۵ اشاره کرد.
البته لازم به ذکر است که شاهزاده ملکه فعلی بریتانیا نیز در سال ۱۹۸۷ ملاقاتی با استاد گازو شیودا داشته واستاد شیودا نیز نمایش ویژه ای برای وی اجرا کرده است. استاد یاسوهیسا شیودا (پسر استاد گازو شیودا) در سال ۲۰۰۸ سازمان آیکیدو یوشینکای (AYF) را به منظور اتحاد انجمنهای داخلی و بین المللی یوشینکان آیکیدو تاسیس نمود(همان رویای پدرش). یوشینکان آیکیدو دارای ۱۵۰ تکنیک اصلی میباشد که باید مکررا تمرین شود تا هنرجو را قادر سازد که بر تکنیکهای باقیمانده(که روی هم رفته حدود ۳۰۰۰ تکنیک میباشند) تسلط یابد. یوشینکان به معنای سرای پرورش روح می باشد(یو= پرورش ، شین = روح ، کان= سرا ) یوشینکان آیکیدو یکی از قویترین سبکهای آیکیدو میباشد و جزو سبکهای سخت و پرانرژی آیکیدوست که دارای تکنیکهای خاص خود میباشد اما همچنان به آرمانهای استاد اعظم موریهه وشیببا که صلح و هماهنگی میباشد وفادار است.

 



ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 10 فروردين 1391برچسب:, :: 20:2 :: توسط : ADMIN

درباره وبلاگ
به وبـلاگ آی کـی دو خـوش آمـدید.
نويسندگان


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 118
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 119
بازدید ماه : 180
بازدید کل : 6696
تعداد مطالب : 131
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1