حفظ و نگهداری کاتانا
« هـنرهـاي رزمـي - آیکـیدو/ استان قم »
"ما را در كانال تلگرام دنبال كنيد"

1. درفش برنجی و چکش 2. کاغذ برنجی 3. اوچیکو 4. روغن شوجی 5. جعبه پلاستیکی

نکته قبل از شروع کار : از اونجاییکه شمشیر شما فوق العاده تیز هست، برای ایمنی همیشه سعی کنید شمشیر رو در حالتی بگیرید که تیغه به سمت شما نباشه. (این روش برای تمیز کردن ای آی تو هم استفاده میشه)

با استفاده از کاغذ برنجی ابتدا تیغه رو از سمت دسته تا نوک تیغه تمیز میکنیم تا روغن باقیمانده از تمیزکاری قبلی پاک بشه. بعد اوچیکو که حاوی پودر برای تمیزکردن و پولیش دادن هست رو کمی فشار میدیم تا پودر به راحتی ازش خارج بشه بعد با حرکات ضربه ای بر روی تیغه به آرامی میزنیم تا تیغه آغشته به پودر بشه. بعد این مرحله دوباره با کاغذ برنجی سطح تیغه رو تمیز میکنیم. بعد این کار باید سطح شمشیر رو با لایه نازکی از روغن شوجی بپوشونیم، برای این کار به فاصله های 5 سانت روی تیغه یه قطره روغن میریزیم و با دستمال به آرامی میکشیم تا سطح تیغه رو بپوشونه. کاغذهای استفاده شده رو میتونیم داخل جعبه پلاستیکی برای نگهداری قرار بدیم.

درفش برنجی و چکش برای خارج کردن مکوگی (میخ چوبی) و در نهایت جدا کردن سوکا و تیغه از هم استفاده میشه. که این کار رو برای تمیزکردن های کامل تر انجام میدن. برای انجام این کار باید مهارت داشت چون برای بستن دوباره باید دقت بشه تا هاباکی، سپا، سوبا به درستی در جای خودشون قرار بگیرن و مکوگی هم در ایمنی ترین شرایط خودش قرار بگیره تا تیغه از دسته در هنگام تمرین جدا نشه.

توصیه میشه هر یک ماه یه بار این مراحل انجام بشه که بازم بسته به مقدار تمرین شما و استفاده از شمشیرتون این مدت میتونه تغییر کنه. شمشیرتون رو هم در زیر نور آفتاب نباید نگهداری کنید، چون در داخل سایا، ممکنه با حرارت نور آفتاب رطوبتی حاصل بشه که وجود رطوبت برای تیغه شمشیر مناسب نیست و میتونه زنگ زدگی رو سرعت ببخشه. البته روغنی که استفاده میکنیم در مرحله آخر، این امکان رو کمتر میکنه.

عکس زیر هم محتویات جعبه تمیزکاری رو نشون میده :





ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 6 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 13:31 :: توسط : ADMIN

درباره وبلاگ
به وبـلاگ آی کـی دو خـوش آمـدید.
نويسندگان


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 128
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 129
بازدید ماه : 190
بازدید کل : 6706
تعداد مطالب : 131
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1