« هـنرهـاي رزمـي - آیکـیدو/ استان قم »
"ما را در كانال تلگرام دنبال كنيد"

 

در آیکیدو "سو می کی ری" به وضعیت یا حالتی گفته می شود که در آن وضعیت شخص در عین اینکه در حرکت و در حال اجرای تکنیک است، آرامش و سکوتی مطلق را تجربه می کند. آرامشی که این امکان را به شخص می دهد که در هیاهو و تکاپوی محیط پیرامونش غرق نشود، مضطرب نگردد و تنها و تنها در مرکز وجود خود قرار گرفته و بتواند چیزهایی را تجربه کند که در حالتی غیر از "سو می کی ری" نمی توان آنها را تجربه کرد. گفته می شود که در چنان وضعیتی حتی اگر شخص به شدت و از جهات مختلف مورد تهاجم قرار گیرد، چنان آرامش و سکوتی بر او مستولی می گردد که می تواند خطر را بصورت مسیرهایی از انرژی درک کند و بنابراین به آسانی به دفع خطر بپردازد. در این وضعیت ذهن و جسم بطور کامل یکی و یکپارچه هستند و شخص شفافیتی بی نقص و کامل را تجربه می کند، شفافیتی که شخص را یاری می کند تا با مرکز هستی و محیط پیرامون در هم آمیزد و یکی گردد. در وضعیت "سو می کی ری" تمامی جلوه های بصری زائد محیط پیرامون حذف می گردد، حاشيه های غیر مرتبط و اضافی مثل چشمهایی که نظاره گر صحنه هستند دیده نخواهد شد، ترسهایی که در حالت عادی ذهن هر روزه درگیر آنها است ناپدید می گردد، ترس از درد، ترس از ضربه خوردن، ترس از مجروح شدن و در نهایت و بالاتر از همه ترس از مرگ. هیچ چیز در پیرامون شما نخواهد بود مگر شفافیت مطلق. در حالی که با سرعت در حرکت هستید و در پیرامون شما آشوب و هیاهو برپاست، سکوت و آرامشی محض شما را در برگرفته است. شما در مرکز جهان خود ساکن هستید. جایی که در آنجا هیچ گزندی نخواهید دید و اصولا معنی پیدا نمی کند.



ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, :: 17:14 :: توسط : ADMIN

کیای (Kiai)" بطور تحت الفظی به معنای یکی شدن یا اتصال با "کی" است. در واقع "کیای" نمود صدایی است که از هارا (نقطه ای واقع در چهار انگشت پایین ناف) سرچشمه می گیرد. صدای آن ذاتا صدایی نیرومند است، که هم کاربردی درمانی دارد و هم در هنرهای رزمی بکار می رود. یکی از انواع "کیای" فریادی است که با "کی" همراه است. یک کیای کامل و بی نقص نمودی است از تنفسی که قابل شنیدن است و با نیروی "کی" همراه است. کیای می تواند بسیار بلند یا کمی ملایم باشد. راز "کیای" در آن است که صدا را به زور ایجاد نکنیم، بلکه نیروی "کی" را پیش از سخن گفتن منتشر کنیم، تمام بدن، بخصوص هنجره را آرام کنیم و فورا ذهن و جسم را یکی و متحد کنیم....



ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, :: 17:10 :: توسط : ADMIN

مُوریهي وشیـبـا، درسال ۱۸۸۳ در کشـور ژاپن دیـده به جهـان گشود و پس از هشتاد و شش سال عمر در سال ۱۹۶۹ دیده از جهان فروبست. وی درسبکهـای متعددی از جمله جوجیتسـو دارای مدرک بود و همچنین دربکـارگیـری از نیـزه و شمشیـر مهـارتی خـاص داشت. وی با تغییـر و تعـدیل برخی از فنون جوجوتسو، از آنها در آیکیدو استفاده نمود و فنون منحصر به فرد دیگری را نیز درهنر رزمی خود بکارگرفت .
سال ۱۸۸۳ در تاریخ ۱۴/۱۲ در استان واکایاما شهـر تانابه از پدر و مادری بنام یُرُکو و یوکی بدنیا آمد . از میان 5 فرزند خانواده  وی تنها فرزند پسر خانواده بود. وی در خانواده ای برجسته بزرگ شد. پدرش یک مالک ثروتمند بود که به معاملات چوب وماهیگیری و فعالیت سیاسی می پرداخت. وشیبا کودکی نسبتا ضعیف و رنجور بود.
در سنین جوانی پدرش او را به فراگیری کشتی سومو و شنا تشویق کرد و همچنین او را با گذشته ی پدربزرگش کیچی مون که در زمان خود یک سامورایی بزرگ بود آشنا کرد.
گرایش اوشیبا به قدرتمند شدن و فراگیری هنرهای رزمی به این دلیل بود که وی در جوانی شاهد حمله جمعی از سیاست مداران به پدرش بود.
سال ۱۸۹۰زیر نظر میتسو جو فوجی موتو از روحانیون معبد جیزومی از فرقه شینگون (شاخه ای از مذهب بودایی) در نزدیکی خانه اش به آموختن خواندن و نوشتن و تعالیم مذهبی در هفت سالگی پرداخت.
سال 1893 به آموزش ذن بودیسم اهتمام ورزید..........



ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, :: 11:15 :: توسط : ADMIN

موريهه وشيبا شخصا يك فرد روشن بين و آينده نگر بود و او بر اين اساس، جزئيات عملي كار درسيستمي كه خود بنيان گذارش بود را به دنبال كنندگان راهش و شاگردانش واگذار كرد و آنها نيزهركدام، به طور مستقل براي خود، شروع به فعاليت كردند و براساس درك و فهم شخصي خودشان از آي كي دو، سبكها و روشهاي مختلفي را بنيان نهادند. حتي منتخب ترين دوجوي آي كي دو، معمولا براساس يك سنت خاص پايه ريزي شده است، بنابراين براي يك هنرجوي مبتدي، بسيار مفيد خواهد بود كه پيش زمينه اي از بحث سبكهاي متداول آي كي دو داشته باشد.

به واقع در آي كي دو هيچگونه سبكي وجود ندارد. آي كي دو شبيه به يك كيك است كه شما مي توانيد آنرا از قسمت هاي مختلف ببريد و يا با چنگال از قسمت مياني آن، بخشي را بيرون بكشيد كه در هر صورت باز هم قطعه شما، قطعه اي از آن كيك است......



ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, :: 10:28 :: توسط : ADMIN

 درباره اين بخش از آی کی دو خيلي كم صحبت شده است. بديهي است كه در اين هنر جايي براي بانوان وجود دارد ولي در بيشتر باشگاه هاي جدايي ميان زن و مرد چه در تمرينها و چه در معيارهاي درجه بندي وجود ندارد. به دليل فلسفه عدم سلطه جويي در اين هنر، هيچ نوع محدوديت سني براي بانوان پيش بيني نشده است و سالخوردگان مي توانند همچون جوانان با سلامت كامل به اين ورزش بپردازند. در اين هنر تخصص از راه قابليت هاي فني مشخص مي گردد نه قدرت. در توميكي آی کی دو بانوان نيازي به شركت در تانتو راندوري و راندوري كيوكي ندارند. در حقيقت بانوان در اين مكتب تشويق مي شوند تا در وضعيت هايي كه مستلزم مقاومت كمتر هستند شركت كنند. هدف از حذف ملاحظات سني كمك به درك آنان در درك اين هنر و پيشرفت تكنيكهايشان در يك محيط واقعي است. در كريوهاي گوناگون، كه در آنها ظرافت حركات و مهارت تكنيكي بيشترين ارزش را دارد بانوان واقعاً آنچه را كه جست و جو مي كنند مي يابند. تمرين به صورت محتلف دوچندان سودمند است. اين تمرينها به بانوان مي آموزند كه چگونه با استفاده از تكنيكهاي خاص به شخصي كه از نظر جسمي از آنان قوي تر است برتري يابند و به مردان نيز مي آموزد كه تكنيكهاي خود را با وضعيتها سازگار كنند و از اصول اوليه آی کی دو پيروي نمايند. يك بانوي انگليسي كه صاحب دان 4 است آنچه را گفته شد به شرح زير خلاصه كرده است: «انتخاب آی کی دو از ميان ديگر هنر هاي رزمي براي من به عنوان يك زن، به دليل تأثير خاص آن و نيزاين حقيقت بوده است كه اين مهارت مي تواند بدون داشتن عضلات قوي يا از دست دادن ظرافت به دست آمد.

 


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:, :: 6:49 :: توسط : ADMIN

 حضور خردسالان در كلاسهاي رزمي, هميشه يكي از مسائل جالب و قابل بررسي بوده است. شايد اكثر قريب به اتفاق مربيان، بارها با اين صحنه مواجه بوده اند كه پدر يا مادري به همراه فرزند خود از کلاسشان ديداری داشته و كنجكاوانه درباره حضور فرزندشان در آن كلاس رزمي, سوالاتي پرسيده اند. بسياري از سوالات در جهت شناخت بيشتر از اين رشته و انجام مقايسه آن با ساير رشته ها می باشد. در نهايت نگرانی خانواده ها يافتن محيطی سالم و مفرح برای ورزش فرزندانشان است. بر همين اساس، ثبت نام هنرجويان جوان در يک کلاس رزمی می تواند جنبه های متفاوتی داشته باشد که در زير به آن می پردازيم.

اولين نكته اي كه مي تواند خوشحال كننده هم باشد, زماني است كه والدين قبول كرده اند تا براي فرزند خود صرف كنند و به نوعي، خود و فرزندانشان در يك كار شريك و سهيم شده اند. اين عمل مي تواند از طرفی باعث افزايش حس اعتماد و درك متقابل بين فرزندان و والدين شود و از طرفی ديگر می تواند ارتباط عاطفی مابين آنها را افزايش دهد. اما پس از آنكه كودك يا نوجوانی در يك كلاس رزمي مثل آي كي دو ثبت نام كرد, حداقل منافعی را كه مي تواند از اين حضور براي خود در نظر بگيرد به قرار زير خواهد بود.




ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 24 بهمن 1390برچسب:, :: 19:36 :: توسط : ADMIN

 

کریستین تیسیر استاد بزرگ آی کی دو متولد ۱۹۵۱ در پاریس است یکی از بهترین افراد شناخته شده در هنر رزمی آی کی دو در سر تا سر اروپا میباشد او تمرینات آی کی دو را از سال ۱۹۶۲ یعنی زمانی که ۱۲ سال داشت را آغاز کرد تمریناتش را زیر نظر استاد موتسورو ناکازونو در پاریس فرا گرفت. در سال ۱۹۶۹ به توکیو رفت و مدت ۷ سال در انجا آموزش دید او دان ۷ خود را در سال ۱۹۹۸ دریافت کرد.

همه ما تصویر اساتید بزرگ ژاپنی را در ذهن داریم ؛ با لباس سنتی تقریباً ناملموس و به طور خلاصه ، متعلق به یک دنیای دیگر ، یک عصر دیگر.

  ما دوست داشتیم بدانیم « استاد بزرگ هنرهای رزمی » در عصر حاضر کیست ؟ زندگی روزمره او چگونه است ؟ چه بینشی نسبت به زندگی دارد ؟ چگونه در جامعه قرن 21 شکل می گیرد ؟ از همین رو با استاد تیسیر، یکی از بزرگترین کارشناسان فرانسوی در همه هنرهای رزمی ملاقات کردیم . در ونسن ، در کافه کنار باشگاه او ، ما راجع به همه چیز به خصوص هنرهای رزمی بحث کردیم.

کریستین تیسیر با بدنی صاف و کشیده در نشستن و راه رفتن و همچنین جابجایی های ظریف ، بزرگ منشی مخصوص مردان بزرگ را به نمایش می گذارد . نگاه روشن و عمیق او که بی انتهاست بر جذابیت او می افزاید . با این حال او انسانی ساده و فروتن است .استاد تیسیر در این گفتگو قبل از اینکه به بررسی دقیق کار رزمی و هدفش در هنرهای رزمی بپردازد ، حکایت زندگی خود را برای ما نقل می کند.



ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : شنبه 22 بهمن 1390برچسب:, :: 12:37 :: توسط : ADMIN

 

در این بخش قصد دارم تا در مورد مسابقات آیکیدو، تفاوت مسابقات آیکیدو با مسابقات در سایر رشته های رزمی، چگونگی برگزاری آنها، زمان برگزاری آنها و جوايز این مسابقات مطالبی را ارائه کنم. قبل از هر چیز قصد دارم تا در مورد مفهوم "مسابقه" یا "مبارزه" در شکل عمومی و کلی آن مطالبی را ذکر کنم. روح و خاصیت مسابقه یا مبارزه در هر شکل آن و در هر زمینه ای، انگیزه ای بنام "غلبه" را در ما ایجاد می کند، "غلبه" برای "پیروزی"، غلبه بر حریف یا رقیب. این ذهنیت ما را به سمت شکست دادن حریف برای پیروزی در مسابقه سوق می دهد. شما باید حریف را شکست دهید یا بر او "غلبه" کنید تا به مفهموم "پیروزی" در "مسابقه" دست پیدا کنید. شما باید رو در روی حریف بایستید، با او مبارزه کنید و بر او پیروز شوید. پس بطور ناخودآگاه ذهن شما بدنبال راه ها و سلاح هایی برای رسیدن به این هدف می گردد.



ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, :: 10:13 :: توسط : ADMIN

 

همانطور که قبلا ذکر شد آیکیدو یک هنر رزمی ژاپنی است و مفهوم و جایگاه "احترام گذاشتن" در آیکیدو از فرهنگ ژاپنی تاثیر گرفته است. روح تعالیم آیکیدو "احترام گذاشتن" را به ما می آموزد و این شیوه را در ضمیر ما زنده و در زندگی روزمره ما جاری می کند. آیکیدو از آغاز تا پایان سراسر احترام است و سپاس گذاری.

در آیکیدو وقتی به دوجو (DoJo یا محوطه تمربن) وارد می شوید باید با احترام گذاشتن به دوجو وارد شوید، این یعنی من به محل تمرینم احترام می گذارم و از آن سپاس گذارم که این امکان را به من می دهد تا بررویش عشق را بیاموزم و تمرین کنم.

در مرحله بعد رو به زادگاه آیکیدو (یعنی شرق) احترام می گذاریم، یعنی جایی که بنیانگذار این راه زیسته. بیاد می آوریم راه طولانی را که آیکیدو پیموده تا عشق را به ما بیاموزد و سپاس می گذاریم زحمات استاد بزرگ و بنیانگذار این راه را.



ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:, :: 20:30 :: توسط : ADMIN

 

تنفس عمیق و ممتد همواره نشانه جریان زندگی و هماهنگی ذهن و جسم است، تا آنجا که جریان صحیح تنفس را از جریان ممتد انرژی در بدن نمی توان تفکیک کرد. تنفس آرام و ممتد نشانگر وجود یک اعتدال ارزشمند بین جسم و ذهن است. در تمامی رشته های ورزشی بخصوص آن دسته که به گونه ای با مدیتیشن و تمرکز سروکار دارند، اولین اصل آموزشی تنفس عمیق و انجام دم و بازدم بشکل صحیح آن است. آیا تا به حال به اولین توصیه ای که غالبا به یک مصدوم هراسان در یک صانحه می شود دقت کرده اید؟ "نفس عمیق بکش". چرا؟ چون تنفس عمیق جریان انرژی را در بدن به حالت نرمال می رساند و موجب هماهنگی کارکرد بین تمامی اعضای بدن و ذهن می شود.

 گاه روزمره گی و فریب زندگی چنان ما را به خود مشغول می سازد که درست تنفس کردن را از یاد می بریم. آیا تا به حال به جزئیات حالات شخصی که به شدت غرق در افکار و مشکلات است نگاه کرده اید؟ هر گاه به دقت به چنین شخصی نگاه کنید یکی از بارزترین و ابتدایی ترین علائمی که در او خواهید دید اختلال در تنفس صحیح است. اضطراب، خشم، نگرانی، دلواپسی معمولا حالاتی هستند که ریتم تنفس را از حالت طبیعی خارج کرده و آنرا تندتر می کنند. در مقابل غم، افسردگی، اندوه، تفکرات زائد ریتم تنفس را کند می کنند. که در هر دو حالت هماهنگی بین ذهن و جسم و اعضای متخلف بشدت مختل می شود. این موضوع منشاء بسیاری از مشکلات، ناکامی ها و بیماریها است. همواره ذهن و جسم آرام عملکردی صحیح تر دارند تا ذهن و جسمی پریشان. و در این میان تاثیر باورنکردنی تنفس را در حاصل آمدن این هارمونی نباید از یاد برد.



ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:, :: 20:10 :: توسط : ADMIN
درباره وبلاگ
به وبـلاگ آی کـی دو خـوش آمـدید.
نويسندگان


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 131
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1